تزیین و طرز تهیه فرنی ساده با نشاسته و شیر خشک و مادر برای نوزاد + فرنی اصفهانی و مشهدی
نوشته شده توسط : روغن شترمرغ اصل

طرز تهیه فرنی

طرز تهیه فرنی , طرز تهیه فرنی با شیر خشک , طرز تهیه فرنی نشاسته , طرز تهیه فرنی آرد برنج 

فرنی (Ferni) که در برخی قسمتهای شبه‌قاره هند مشابه زبان فارسی phirni نامیده می‌شود غذایی است که با آرد برنج و شیر و سایر افزودنیها پخته می‌شود و معمولا همراه غذای اصلی یا به عنوان دسر مصرف می‌شود. در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم درباره تزیین و طرز تهیه فرنی ساده با نشاسته و شیر خشک و مادر برای نوزاد + فرنی اصفهانی و مشهدی در دسته آشپزی برای شما صحبت کنیم . در ادامه با ما همراه باشید .

فرنی نوعی دسر است که از ترکیب آرد و شیر به دست می‌آید. این دسر خوشمزه که بسیار پرطرفدار هم است را می‌توانید به عنوان میان وعده حتی برای کودکان یا در ایام ماه مبارک رمضان به عنوان افطاری میل کنید. فرنی را می‌توان هم با آرد برنج درست کرد، هم با آرد نشاسته به دو صورت گرم و سرد سرو کرد. فرنی را معمولا با عسل، شکر، مربا یا شیره انگور شیرین می‌کنند و با چاشنی‌هایی مثل دارچین و گل محمدی تزیین و مزه‌دار می‌کنند.

طرز تهیه فرنی با نشاسته

  • ۲ لیوان شیر (خرید انواع شیر کاله از دیجی‌کالا)
  • ۲ قاشق سوپ خوری شکر
  • ۲ قاشق سوپ خوری نشاسته
  • گلاب و وانیل به مقدار دلخواه

در ابتدای کار شیر سرد را درون قابلمه ریخته و هم بزنید و چند دقیقه اینکار را ادامه دهید تا خوب مخلوط شود.

سپس شکر و نشاسته را اضافه کنید و قابلمه را روی شعله ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید تا غلظت آن به مقدار دلخواهتان برسد.

سپس گلاب، وانیل و هر نوع افزودنی دلخواه را اضافه نموده و بعد از مخلوط شدن قابلمه را از روی حرارت بردارید.

طرز تهیه فرنی با آرد برنج برای نوزاد , طرز تهیه فرنی زعفرانی با نشاسته , طرز تهیه فرنی با آرد گندم , طرز تهیه فرنی با آرد برنج و نشاسته

علاوه بر فرنی با آرد برنج، فرنی با نشاسته نیز تهیه می‌شود. در این دستورالعمل، نشاسته را داخل اندکی آب سرد حل کرده و سپس شیر و شکر (در صورتیکه با مربا یا عسل یا شیره انگور میل نشود) را به آن اضافه می‌کنیم. مخلوط را روی حرارت دائم به هم می‌زنیم تا سفت شود. سایر دستور پخت همانند فرنی با آرد برنج است. می‌توان فرنی را یه صورت کاکائویی و زعفرانی نیز سرو کرد. برای فرنی کاکائویی کافی است مقداری کاکائو به فرنی اضافه کرد؛ و برای نوع زعفرانی یک قاشق زعفران آب کرده به آن اضافه می‌کنیم.

طرز تهیه فرنی با آرد برنج

به نظر می‌رسد که پخت فرنی با آرد برنج طرفداران بیشتری دارد. و این نوع فرنی یک دسر ایرانی محسوب می‌شود. 

مواد لازم برای تهیه فرنی با آرد برنج

  • ۲ لیوان شیر (خرید انواع شیر کاله از دیجی‌کالا)
  • ۲ قاشق سوپ خوری سر پر آرد برنج
  • نصف لیوان آب
  • ۴ قاشق سوپ خوری شکر
  • ۱ قاشق غذاخوری گلاب

ابتدا شیر سرد را در قابلمه مورد نظر بریزید. سپس آرد برنج و شکر را اضافه کنید و کاملاً هم بزنید تا آرد در شیر سرد حل شود. قابلمه را روی حرارت گذاشته و آب را به آن اضافه کنید و مرتباً هم بزنید. حواستان باشد که هم زدن را متوقف نکنید چون این کار باعث می‌شود آرد برنج در شیر گلوله گلوله شود. پس مرتباً آن را هم بزنید تا کمی غلیظ شود. گلاب را اضافه کنید. اگر مایل بودید می‌توانید کمی وانیل نیز به این دستور اضافه کنید و همچنان آن را هم بزنید تا فرنی شما به غلظت مورد نظرتان برسد.

فرنی را باید سریعا تا داغ است و سفت نشده درون ظرف مورد نظرتان بریزید.

دقت داشته باشید که فرنی بعد از سرد شدن کمی سفت می‌شود پس حواستان باشد وقتی آن را از روی حرارت بر می‌دارید نه سفت باشد نه آبکی!

فرنی شما حاضر است. تزئین کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

خواص فرنی

مصرف فرنی برای صبحانه بسیار مفید و پرخاصیت است و می تواند خاصیت های بی شماری از جمله پیشگیری از بروز انواع سرطان ها در بدن شود مواد مورد استفاده برای تهیه فرنی از ویژگی های ضدسرطانی مفیدی برخوردار هستند.مطالعات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که خوردن «فرنی» ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.فرنی ارزش غذایی بالایی دارد و مواد ترکیبی آن حاوی ویتامین ب و مفید برای بدن هستند. اگر به جای شکر در آن عسل بریزید تبدیل به یک معجون لاغری بی نظیر می شود.

مطالب مرتبط

طرز تهیه پوره سیب زمینی طرز تهیه حریره بادام





:: بازدید از این مطلب : 765
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 ارديبهشت 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: